MS Vasaland
Reg:9245 Byggd:1951 Varv:EMV
DW:5.920 BR:4.372 Mått:124,5x17,6x6,4
Knop:16,5
Såld 1968 till EVERETT-ORIENT LINE, Liberia. M/S RAMONEVERETT.
Upphuggen 1978 i Taiwan

Resa som mässkalle 15 juni-17augusti 1963.
Mönstrade på i Göteborg (Frihamnen). Första anhalt var Köpenhamn. På morgonen kom 1:e kocken med en silverbricka och sa att jag skulle gå fram till "Backen" (fören) och säga till dom danska stuvarna att dom skulle hjälpa mig att lägga noterna till ankarspelet på silverbrickan. Att det blev skratt kan ju alla förstå. När samma kock sedan bad mig att mata kölsvinet - hade jag lärt mig min läxa. Resan fortsatte till Gdansk i Polen - Sölvesborg i Blekinge - Kalix (midsommar) - Kemi i Finland - Izmir Turkiet - Patras (hamnstad till Athen) - Thessaloniki Grekland - Haifa Israel - Limasol på Cypern (kärnfria druvor) - London - Hamburg - Göteborg. En spännande resa med bra kamratskap.

Har för mig att befälhavarens namn var Arne Gunér och han hade en son som var med på delar av resan tillsammans med sin mamma.

Canada

 M/S Canada II (SKOA)

Registreringsnummer: 9418

Byggd vid Kockums Varv som nybygge 310. Hon levererades i Juli 1953. Fartyget kunde föra 1.400 ton bunkerolja i bottentankar. Maskineriet utgjordes av 2 st. Kockum-MAN 2-takts dubbelverkande dieselmotorer D7Z 72/120A som utvecklade 16.400 ihk. Lastsektionerna var uppdelade i sju lastluckor, som betjänades av 10 eldrivna 3-tons ASEA-kranar plus 4 st. 5-tons kranar. Skrovet var helsvetsat och byggd som öppna shelterdäckare även om det från början var planerade att kunna gå som stängda shelterdäckare. Hon moderniserades under 1963 vid Aalborg Vaerft A/S och byggdes om för tjockoljedrift och lastrums-öppningarna försågs med Mac Gregor luckor. Den 24 Oktober 1968 kolliderade hon med den Ryska tankern Rava Russkaya utanför Lidingö. Fartygen kilades i hop med varandra och först efter 3 timmar lyckades man skilja fartygen åt med hjälp av bogserbåtar. En del olja läckte ut ur Canadas skadade förskepp. Hon låg upplagd i Göteborg från Augusti 1996 tills hon såldes till United Shipping Management, Liberia sommaren 1977 för 700.000 $ och omnamnades till United Vision Hon ankom Kaohsiung, Taiwan i December 1978 för upphuggning. Hon var på 9000 Dw.ton och hade en provtursfart på 22,6 knop och en fart av drygt 20 knop med full last. Canadas förste befälhavare var G. Dahlqvist och maskinchef   S. Strandberg.

längd 145.72 m
bredd 19,54 m
djupgående 8,13 m
bruttoton 6931,00
nettoton 3487,00
ton dw. 8990

Jungman på MS Canada mellan12 juli 1967 - 16 oktober 1967 innan lumpen på KA4 där jag ryckte in i januari 1968. Panamakanalen - San Pedro (hamnstad till Los Angeles-San Francisco - Hawaii.  Befälhavare:  AE Andersson

Några utdrag från en dagbok jag skrev på uppmaning av min mamma Elsa

Från den 12 juli till den 26 juli besökte vi svenska hamnar för att hämta gods.

27 juli  Avgång Göteborg kl 16.20 mot Bremen. Pappa Arne vinkade av mig från Klippan. Skall göra min första vakt kl 24.00.

28 juli  Natten regnig och blåsig. Gick in i kanalen 16.00. Stränderna fyllda med badande. Jättetjusigt. Ankomst Bremen 20.30. Varit iland och "Flippat" och ätit en tysk glass. "Gött"

29 juli  Solen skiner och det är 27 grader varmt. Gått sjövakt 13-16 förutom de ordinarie 5 timmarna. Pratat med två trevliga passagerare. Avgång Bremen 19.30 mot Antwerpen.

30 juli  Natten blåsig och en helt vanlig söndag. Ankomst Antwerpen 21.30. Tog lots kl 16.00. Såg Holland på ena sidan och Belgien på den andra. Mycket vackert.

31 juli  En fruktansvärd varm dag. Avgång Antwerpen kl 22 mot Southampton. Varit iland och skickat vykort. 

1 augusti  Lotsen kommer ombord kl 12.00 Anlöper Southampton kl 14.00. Ett par hundra segelbåtar hade kappsegling. Vi hälsade på ett Engelskt krigsfatyg. Varit iland och tittat på Qeen Mary. På långt avstånd såg jag också United States. Jag orkar inte gå in till själva stan. Spelar föresten ingen roll, för jag har inga pengar.

2 augusti  En typisk English day med mycket regn. Kranförarna strejkar även det det är typiskt. Ingen lastning idag som det ser ut just nu. Queen Mary avgår 10.00.

3 augusti  Värmen tycks ha kommit även till England. Idag börjar resan över atlanten närmare bestämt till Curaco, för bunkring, sedan genom Panamakanalen till San Pedro. Resan har ännu inte varit någon besvikelse. Jag väntar mig mycket av den. Vi är försenade en dag. Avgång Southampton kl 19.30.

4 augusti  Hela Atlanten är solsken, men ingen riktig värme. Båten rullar lite och det är lite svårt att skriva. Per har köpt ut en fin flaska vin som vi skall smaka på.

5 augusi  Natten varm. Hela dagen vi haft solsken. Tröttsamt att behöva jobba lördag och söndag.

6 augusti  Natten regnig. Dagen varm. Passarar Azorerna omkring kl 18.00. 1:a och 3:e styrmännen står och "leker" lotsar för att jag skall lära mig styra och hålla kursen.

7 augusti  Natten varm 22 grader. Dagen 27 grader. Vi har satt upp en badbassäng på en av luckorna.

8 augusti  Natten och morgonen regnig.

9 augusti  En varm dag med 30 grader i skuggan. Ligger vid poolen och solar och tittar på flygfisk. För det mesta arbetar jag ensam på båtdäck med att knacka rost. När jag styr fartyget "Rullpottan" somnar jag nästan. I kväll är det film "Sista kulan dödar". Man har en projektor på en "lucka" och en stor filmduk.

10 augusti  En vanlig dag. Varmare för varje dag. Solen står nästan i Zenit.

11 augusti  Vi börjar närma oss land vilket är skönt. Nu är jag lik en neger till hudfärgen. Tappat Pers väckarklocka i sjön. Hoppas att jag kan gå iland och skicka hem mina brev. Äter som en häst. Lägger mig tidigt varje dag. Arbetet och solen tar på krafterna.

12 augusti  Timmerman har fest när han fyller 32 år. Drack en öl. Ankost Curaco kl 23.30. Fick brev från Vivi, Susanne och mamma Elsa.

13 augusti  Avgång Curaco kl 04.30 mot San Pedro. Fick gå stopptörn 24.00-04.00

14 augusti  Den första mulna dagen sedan England. Ankomst Panama kl 18.30. Vi ligger för ankar i en stor vik och väntar på att få gå igenom. Ett par andra vänta också. Kan se en och annan palm. Går in i Panamakanelen kl 20.00 och ut i Stilla Havet kl 05.00. Passerar 6 stora slussar. En upplevelse.

15 augusti  En vanlig sjödag. Molning. Det börjar bli lite kallt med 25 grader.

16 augusti  Vi är någonstans utmed Mexicos kust. Skrev brev till Viveca.

17 augusti  På natten kom ett fruktansvärt åskväder.

18 augusti  Kl 10.00 stannar båten för vi skall ha livbåtsmanöver. Vi är i jämnhöjd med Acalpulco i Mexico. Såg film: "Dadda för tre"

19 augusti  Natten regnig, men dagen varm och solig.

20 augusti (söndag) Vi har varmt på dagen men på nätterna har vi fått svalt och skönt. Är någonstans utefter Kalifornienkusten.

21 augusti  Idag är en stor dag. Efter nitton dygn i sjön anlöper vi San Pedro (hamnstad till Los Angeles) i USA kl 23.00. Ikväll får vi inte gå iland. Ännu så länge har jag ingen hem-längtan.

22 augusti  Har tagit ut $20 - fick inte mer. Har sagt att jag inte vill ha någon dragsedel för september. I kväll hoppas jag få gå iland. Varit iland och tittat på stan. Vilka palmer ! Köpt tandkräm, tvål, vykort och diverse småkakor. Men vilka priser. Nej - här skulle jag inte vilja bo. Var inne på ett postkontor där en hel vägg med "Wanted". Vilka typer. KL 19 var jag tvungen att leta mig till fartyget för att tända belysningen och hissa ner flaggorna. Lägger mig tidigt. Båter ligger öde. Inte en stuvare har varit ombord idag, varför vet jag inte.

23 augusti  En varm dag. Inte heller idag har vi några stuvare. Det var meningen att att vi skulle avgå imorgon bitti. Nu vet ingen någonting.

24 augusti  En trevlig kväll tillsammans med Thomas Minto. Han visade oss runt i San Pedro. Sedan gick vi hem till honom och såg på TV. Var på sjömanskyrkan och postade två kort.

25 augusti  Imorgon skall vi åka till Disneyland med sjömanskyrkan. I onsdags var vi på ett jättestort nöjesfält i Long Beatch. Vilken berg och dalbana, annat än Liseberg.

26 augusti Idag har vi varit på Disneyland. Vilken upplevelse. Vi kom dit kl 19.30 och lämnade kl 01.00. Jag åkte på Matterhorn, var i Peter Pan, åkte en djungelfärd, körde bil, åt glass och tittade på film i 360 grader. Åkte linbana och tåg som gick på ett spår. På kvällen var det fyrverkeri. På hemvägen fick vi punktering och anlände till båten kl 03.00. Avgång San Pedro 07.00 mot San Francisco.

27 augusti  Kl 07.00 går vi in under världens längsta bro "Golden Gate". Mitt i sundet ligger det fd fängelset Alcatraz. Det ligger regn. Skall gå iland nu på morgonen och titta. Går stopptörn 16.00-24.00. Har inga pengar så det så.

28 augusti  Avgång San Francisco kl 08.00 mot Stockton - dit vi anländer kl 15.00. På vägen passerar vi fängelset San Quintin.

29 augusti  Avgång Stockton mot Hawaii. Enligt uppgift skall det ta 4 dygn och 21 timmar. Vägen ner från Stockton är mycket vacker.

30 augusti  Natten igenom har hon rullat som en "Rullpotta".

31 augusti  Ja nu är det den sista augusti. Igår såg vi filmen "39:e bataljonen". Livet går sin gilla gång.

1 september  Ja nu börjar det bli varmt igen. Båten går med nära 19 knop så här går det undan.

2 september  Varmt i luften, men ingen sol. Imorgon kommer vi till Hawaii.

3 september  Anländer till Honolulu kl 07.00. Vilken underbar ö och vilka brudar. Är ledig idag söndag och imorgon. Fick bara ut $20 - är skyldig kocken $8. Styrman hade fått order av kapten att sakta ner farten under natten så vi inte skulle komma fram för tidigt. Nu blev det inte så - för befälet var inte nykter. Var på bryggan och det var ingen kul upplevelse. Då känner man sig liten.

4 september  Hawaii är den största upplevelsen på resan hittills. Denna sagoö där solen lyser 365 (366) dagar om året. Vi hyrde en bil och körde runt ön. Vi badade i det sköna Stilla Havet. Överallt var vi kom var vi välomna för vi var svenskar. Jag har tagit ledigt idag. Söndagen fick jag gratis. Den mest berömda badplatsen går under namnet Waikiki. Vilket ställe. Kocken bjöd på en kinesisk middag. Det märks att dom lever på turisterna för dom vett att ta betalt.

5 september  Varit iland och handlat

6 september  Avgång Honolulu kl 06.00. Gått stopptörn 24.00-07.00. Kl 20.00 bröt det ut en brand i aktern. Inget allvarligt

7 september  Det börjar bli "kallt" annars en vanlig sjödag med 25 grader.

8 september  Har skrivit ett brev och tolv kort. Livbåtsmönstring kl 10.00. Stlla Havet ligger nästan som en spegel.

9 september  Idag har jag tvättat i tvättstugan. Annars en helt vanlig dag. 

10 september  Idag har inte solen varit synlig. Det är kyligt i luften.

11 september  Natten dimmig. Anlöper San Francisco "Bay" kl 08.00 - skall gå upp till Stockton. Anlöper Stockton kl 15.00.

12 september  Avgång Stochton 15.00 mot Alameda. Ankomst San Francisco 21.30. Får ankra upp.

13 september  Går in i Alameda (ligger i San Fraciscobukten) kl 06.00. Har gått stopptörn 24.00-08.00. Natten fruktansvärt dimmig.

14 september  Var uppe i kyrkan och drack kaffe. På dagen har jag varit iland. San Fran-cisco är en vacker stad. Stopptörn 24.00-08.00. Trött ! Spelade fotboll mot MS Trojaland och förlorade med 2-1. Gjorde ett mål (självmål).

15 september  Avgång Alameda kl 18.00 mot San Pedro. Lämnade San Francisco i solnedgången. Underbart vackert !

16 september  Ankomst San Pedro kl 17.00. Åkte med Tom till Los Angeles och Hollywood.

17 september  Idag har jag varit på Marinland. Där finns alla sorters fiskar. Jim, Joe, ? och jag var där.

18 september  Idag börjar resan till Panama. Avgång San Pedro kl. 22.30. Ja nu har jag lämnat USA bakom mig. Sogligt men på samma gång skönt. Nu har vi sju dygn till Panama. Har skrivit kort till Jane och Hans.

19 september  Vi gör inte mer än 17,3 knop. Skönt att sjövakterna har börjat igen.

20 september  Hade en massa delfiner som hoppade utanför ventilen. Skall se en film med Kim Noak ikväll.

21 september  En fruktasvärd varm dag med över 30 grader. Kan se land (Mexico). Vi gör 17,5 knop.

22 september  Idag har vi natuligtvis livbåtsmönstring. Vad annars ! Det regnar lite då och då men temperaturen håller sig okring 30 grader. Vi gör 17,5 knop.

23 september  Lördag ! Stora regnmoln ligger över MS "Rullpottan". Har skurat hela bryggan tillsammans med styrman. Vi gör 17,65 knop. Skall tvätta i stugan. Såg film

24 september  En vanlig söndag. Mattan ser ut som ett fisknät. Ätit mest glass som vanligt (skryt). Såg film.

25 september  Nu ser man Panamas kust. Himmlen är svart och natten regnig.

26 september  Anlöper Balboa kl 00.40. Går in Panamakanelen kl 07.00. Man kan stå på däck i timmar och bara titta. Allt man ser är vackert. Ut i Atlanten mot Curaco kl 16.30. "Panama Chanel Navigation Division"

27 september  Solat mig för första gången på länge

28 september  Ank Curaco kl 11.15 för bunkring. Staden är typisk holländsk. Avgång 16.15 mot Antwerpen. (Köpte en uppstoppad krokodil på 1 meter till min pappa Arne som skulle fylla 50 år den 7 oktober 1967).

29 september  En mulen dag. Vi är tvugna att gå igenom orkanen "Edith". Hoppas att det gåt vägen.

30 oktober  Ännu inge känning av orkanen. Regnet vräker ner.

1 oktober  Man märker inte om det söndag eller vardag. Jo det är klart man får glass på söndag. Maten ombord är utmärkt och man kan tro att man hamnad på Park Avenue istället för på "Rullpottan" Canada.

2 oktober  Vi har haft ett utmärkt badväder idag. Temperaturen håller sig omkring 30-32 grader. På måndag hoppas jag att vi anlöper Antwerpen. "Edith" fick vi inte hälsat på - och det var tur för oss.

3 oktober  Det börjar bli kallare om nätterna men dagarna är fortfarande lika varma.

4 oktober  Vi börjar närma oss Azorerna. Hade 222:- till godo denna månad. Tufft Va!!

5 oktober  Nu har vi tagit ner bassängen. Passerar San Miguel (Azorerna) kl 19.30. Som sita penninguttag på resan tar jag ut 700 negerpengar i Antwerpen (70:-)

6 oktober  Som bevis på att vi närmar oss land var en liten gul fågel. Skall bli skönt att komma i hamn och äta glass. Kl 15.00 hade vi den obligatoriska livbåtsmönstringen. Vädret har varit fint idag med temperaturen går ner sakta med säkert (25 grader)

7 oktober  Då ni sade i Ert brev att ni skulle åka bort på pass 50 årsdag bryr jag mig inte om att skicka något telegram. Vi är utaför Biscaya och vädret är mulet och MS Canada rullar en aning. Tidtabellen håller vi på ett ungefär. När jag kommer hem skall jag ha ett par dagars SEMESTER! Vaskat durken i mässen och fick en vinflaska.

8 oktober  Klockan 24.00 slår dom om till handstyrning. Vid 12 tiden går vi in i Engelska kanalen. Temperaturen är 16 grader. INTE MYCKET

9 oktober  Efter 21 dygn till sjöss anländer vi lyckligt till den Belgiska staden Antwerpen kl 19.00. Nu måste jag medge att jag har hemlängtan. Glad blev när det kom fyra brev adresserade till "The Big Sailor"

10 oktober  Har varit iland och ätit en hamburgare med pomes frites och min obligatoriska glass och handlat diverse småsaker. Avg Antwerpen kl 20.00 mot Rotterdam.

11 oktober  Ankomst Rotterdam kl 06.00 efter en hemsk natt. Först höll vi på segla in med 17 knops fart i en stor tullbåt sedan var det nära att vi sänkte ett mudderverk. Vad det berodde på? Ett befäl var berusad. Oj vad man känner sig liten i detta ögonblick - det kunde gått riktigt illa. Befälhavaren kom upp på bryggan och skrek åt mig att gira barbord eller stybord - kommer inte ihåg vilket - för jag var i chock. Själv fick jag inte fatta detta beslut. Detta var en otäck upplevelse som jag alltid kommer att minnas. Då jag jobbat hela natten orkade jag inte gå iland. Men jag går nog inte miste om någonting.

12 oktober  En lång arbetsdag. Jobbat 2 timmar övertid. Avgång Rotterdam kl 17.00 mot Hamburg. Tar inte ut några "klöver" i Hamburg.

13 oktober  Natten regnig. Ankomst Hamburg 16.00. Skall gå stopptörn från kl 22.00 tills imorgon bitti.

14 oktober  Ja kära dagbok nu har jag även lämnat Hamburg i kölvattnet och är på väg till Göteborg. Klockan 22.00 lämnade vi Hamburg. Resan ha bara varit upplevelser och inte någon besvikelse

Några tankar från en "sjöman" - skrivet sista dagen - sista natten med gänget.
Gubbarna ombord har alla utan undantag varit trevliga. Dom kanske tar lite för mycket öl och brännvin - men det är deras ensak. Idag drack sex man upp över 100 öl så man förstår att det går hett till. Själv kan jag säga att jag inte varit berusad under dessa tre månader. Man har bjudit mig på brännvin med har alltid tackat nej - och det har man respekterat. Det är jag stolt över. Däremot ett glas vin med några isbitar tackar jag inte nej till. Imorgon är jag i huvudstaden igen. Det skall bli skönt att komma hem till mamma,pappa, Susanne, kompisarna samt naturligtvis alla brudar. Med dessa små enkla rader slutar jag min dagbok från min andra resa som "sjöman" som varade under tiden 12 juli till 16 oktober 1967. Fartygets namn är "Rullpottan" MS Canada.